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calves. A third culture (KK) reported by Dr. Fife and myself from a case of primary intestinal tuberculosis, was bovine in all respects, including virulence for calves. In America, de Schweinitz has isolated bacilli of the bovine type from children three times; Theobald Smith, once; and Mohler, once. In Europe, Febiger and Jensen, Wolff, Westenhoeffer, the Commission of the Imperial Board of Health, and the English Royal Commission have isolated from cases of human tuberculosis bacilli of the bovine type, fully virulent for cattle. The German Commission examined 56 cultures from man, and found 6 (10 per cent.) to be bovine. These were, with one exception, from children with mesenteric or intestinal lesions. The English Commission studied 60 cultures isolated from man, of which 14 (23 per cent.) proved to be of the bovine type; 28 of the cases from which these cultures were obtained had histories pointing to intestinal infections, and of these 13 (46,4 per cent.) gave cultures of the bovine type.

The opportunities for the inhalation of the bovine tubercle bacilli by human beings are slight, except, perhaps, for persons who habitually care for cattle, and, compared to those for ingestion, are insignificant. There is practically no possibility for the inhalation of bovine bacilli by children even if we admit that the aspiration of particles of food may occur. We are, therefore, justified in concluding that in those cases from which the bovine bacillus has been isolated the infection has taken place through the digestive tract.

Infection through Contact. It is impossible to state how frequently contact is concerned in the spread of tuberculosis. In the great majority of cases of infection by this means the source is never suspected. Contact plays an important part in the spread of many other diseases, and is probably more frequently the mode of infection in tuberculosis than we believe. Kissing of infants by tuberculous parents is especially dangerous, as is also the habit, common among mothers and nurses, of tasting the infant's food in order to test its heat. Demme recounts the case of a tuberculous nurse who fed her charges with a spoon she constantly put into her own mouth, with the result that four died with primary isolated intestinal tuberculosis.

The hands of consumptives are frequently contaminated with sputum and excretions. Baldwin showed, by the inoculation of guinea-pigs with the washings from the hands of 10 private patients, that 8 were the bearers of living tubercle bacilli. Of 5 sanatorium inmates, only 2 gave positive results. Children playing on floors soiled with sputum may readily get their hands contaminated, and thus convey bacilli to their mouths. The hands also become contaminated by means of handkerchiefs, rags, sputum cups, clothing, bedding, etc., used by consumptives. Local infections have been observed through the use of towels, handkerchiefs, and other articles, and in the laundering of such articles. Wounds or abrasions on the hands, face, and other parts of the body are liable to become infected through soiled bandages or tuberculous attendants, as in cases reported by Verneuil, Tuffier, Kraske, Wahl, and others. Elsenberg observed infection of the penis after circumcision by a tuberculous priest, who used his mouth to arrest bleeding. Similar observations are recorded by Meyer, von Lehmann, and Hofmokl.

Inoculation of the hands through wounds is often seen, chiefly, among physicians and veterinarians engaged in postmortem work on man and animals. It occurs also in butchers and others handling tuberculous carcasses. The usual result of such inoculation is the anatomical tubercle, though tuberculosis verrucosa cutis sometimes follows, especially in those handling animal products. Such cases have been reported by Gerber, Lassar, Spronk and Höfnagel, Pfeiffer, Tscherning, Krause, Joseph and Trautman, Schuetz, Kliene, de Jong, Mueller, Hartzell, Ravenel, and many others. In the great majority of such cases the infection remains more or less local, and the health does not suffer. In some it becomes generalized and deeth follows, as in the cases of Pfeiffer and Hartzell. The death of Wally, principal of the Royal Veterinary College of Edinburgh, was attributed to such an infection from a bovine source, and it is well known that Laennec believed that his phthisis originated through a postmortem wound. The proof in none of these cases is entirely conclusive. Among other modes of infection through contact which have been reported may be mentioned the bites of consumptives (Verchère, Jeanselme); vaccination; skin transplantation (Czerny); rubbing with phthisical saliva during tattooing (Jadasohn); the use of milk as a soothing application to injuries, etc. Such methods are exceptional, and are of little importance in spreading the disease.

Sources of infection. The scope of this paper does not permit me to discuss this topic at length. It has been repeatedly proven that the tubercle bacillus passes into the milk of tuberculous cows even when there is no disease of the udder (Smith, Rabinowitsch and Kempner, Ravenel, and others), and further, that tuberculosis is communicable from animals to man. The chief source of infection through food, strictly speaking, must then be considered the milk and other products of tuberculous cattle. However, food may become contaminated by sputum and excretions from consumptives. Our honored president (Flügge) has clearly demonstrated the danger from droplets expelled during coughing, sneezing etc. Acting on the suggestion contained in his work, I have shown that cows throw out many tubercle bacilli in the same way. These floating particles, as well as the dust of dried sputum, are drawn into the nose and mouth during inspiration, and pass into the oesophagus with the secretions which are constantly swallowed, thus gaining access to the alimentary canal.

Conclusions.

1. The alimentary tract is a frequent portal of entry for the tubercle bacillus.

2. The tubercle bacillus is able to pass through the intact mucous membrane of the alimentary tract with producing a lesion at the point of entrance. This takes place most readily during the digestion of fats.

3. The bacilli pass with the chyle through the lacteals and thoracic duct into the blood, which conveys them to the lungs, where they are retained largely by the filtering action of the tissues.

4. Infection through the alimentary tract is especially frequent in children.

cases.

5. Milk from tuberculous cows is the source of infection in many Our present knowledge does not enable us to state the exact proportion of cases of tuberculosis due to this cause, but it is probably considerable.

6. Tuberculosis can be communicated by contact, such as kissing, soiled hands, accidental injuries in postmortem work, or during the cleansing of vessels used by consumptives, etc. These modes of infection play a comparatively small part in the dissemination of the disease.

1, 1

Aetiologie der Tuberkulose.

Von

Geh. Med.-Rat, Prof. Dr. Flügge (Breslau).

Meine Herren! Ich habe Ihnen zu berichten über den gegenwärtigen Stand der Lehre von der Entstehung der Tuberkulose durch Inhalation. Mancher von Ihnen, der gleich mir die internationale TuberkuloseKonferenz in Wien besucht hat, wird durch die dortigen Vorträge über den neuesten Stand der Frage bereits orientiert sein. Jedoch wird es auch diesen Herren vielleicht nicht unwillkommen sein, noch einmal ein Bild zu erhalten von allen den neueren Ergebnissen und Befunden, welche die Inhalationstuberkulose betreffen, zumal sich diese gerade im Laufe des letzten Jahres so besonders gemehrt haben.

Wie jeder Infektionsmodus bei Tuberkulose, so ist auch der Inhalationsweg zunächst durch das Tierexperiment zu untersuchen und auf die Grenzen seiner Gangbarkeit zu prüfen. Weiter wird es dann erforderlich sein, zu ermitteln, in wie weit für den Menschen unter natürlichen Verhältnissen eine Infektionsmöglichkeit auf diesem Wege vorliegt.

Inhalationsversuche an Tieren sind teils mit trockenem, teils mit feuchtem, verspraytem Material ausgeführt. Die Versuche mit trockenem Material gelingen ohne weiteres mit sehr feinen leblosen Stäubchen oder z. B. mit Schimmelpilzsporen. Calmette hatte bekanntlich bestritten, daß trockene Stäubchen durch Inhalation leicht in die Lunge gelangen können. Aber auf der Wiener Konferenz sind so viele Beobachtungen mitgeteilt, welche die leichte Inhalierbarkeit der verschiedensten Stäubchen bestimmt erweisen, daß die Calmetteschen Einwände nicht mehr als zu recht bestehend anerkannt werden können.

Will man freilich Tuberkelbazillen in Form feinen trockenen Staubes in die Lunge inhalieren lassen, so muß man eine Reihe besonderer Vorsichtsmaßregeln treffen, namentlich, wenn nicht Kultur, sondern phthisisches Sputum benutzt wird. Die Stäubchen müssen außerordentlich fein sein und vollkommen trocken. Dieser Bedingung ist schwer zu genügen, weil das Sputum sich schwer zu allerfeinstem Pulver verreiben läßt und weil die stark hygroskopische Substanz stets bald wieder feucht wird. Immerhin gelingt es zweifellos, auch mit gut präpariertem Sputumstaub, Inhalationstuberkulose auszulösen. Die Dosen, die zur Verwendung kommen müssen, scheinen nicht klein zu sein; schon Buchner hat darauf hingewiesen, daß in den oberen Luftwegen gegenüber trockenem Bakterienmaterial offenbar Schutzvorrichtungen kräftiger in Funktion treten, wie gegenüber versprayten Tröpfchen. Mit genauerer Feststellung der bei trockenem Staube erforderlichen Dosis sind wir noch beschäftigt.

Ungleich leichter und sicherer gelingt die Infektion auf dem Inhalationswege durch versprayte Aufschwemmung von Kultur oder von Sputum. In letzter Zeit hat Findel diese Methode quantitativ ausprobiert und hat gefunden, daß etwa 200 inhalierte und etwa 50 in die Lunge gelangte Tuberkelbazillen zur Infektion ausreichen, und daß dann stets nach 20 Tagen die Lunge durchsetzt von frischen Tuberkeln gefunden wird. Die Versuche sind von Findel hauptsächlich an Meerschweinchen ausgeführt. Neuerdings haben in meinem Institut auch analoge Versuche an Kaninchen, Hunden, Ziegen und Schweinen stattgefunden. Bei den Kaninchen war etwa 1/1000 mg Kultur zur Infektion erforderlich, bei Ziegen und Schweinen haben wir die untere Grenze der Infektionsdosis noch nicht feststellen können; sie liegt jedenfalls erheblich unter 1/10 mg.

Alle Versuche wurden mit möglichst homogenen Aufschwemmungen und mittels eines Buchnersprays ausgeführt, bei welchem der größere Bruchteil der Tröpfchen 20-40 μ maß. Niemals wurde durch einen Ueberdruck von außen die versprayte Masse in den Respirationstraktus der Tiere hineingetrieben, oder gar etwa in die Trachea injiziert, sondern stets atmeten die Tiere völlig frei die Luft aus einem Turm, in welchem unter schwach negativem Druck der Spraynebel langsam aufstieg. Ein Inhalationsapparat dieser Art befindet sich in der hiesigen Ausstellung und kann dort von Interessenten besichtigt werden. Größeren Tieren wurde im Freien die mit versprayten Tröpfchen erfüllte Luft zugeführt, und zwar stets aus einer Entfernung, daß von einem Ueberdruck oder von einem Einpressen nicht die Rede sein konnte.

Die Versuche wurden zum Teil auch in der Weise modifiziert, daß die Nasenlöcher der Tiere verstopft wurden und die Atmung durch den Mund erfolgen mußte. Das Resultat blieb dann ungeändert; ein Beweis dafür, daß nicht etwa vom Nasenrachenraum aus auf dem Lymphwege ein besonders begünstigtes Vordringen der inhalierten Bazillen stattfindet.

Ferner wurde eine Anzahl Versuche ausgeführt an tracheotomierten Tieren; auch diese haben dieselbe massenhafte Entwickelung von Tuberkeln in der Lunge, und dieselbe kurze Frist für den Verlauf der Infektion ergeben, wie bei nicht tracheotomierten Tieren.

Obwohl aus diesen Versuchen schon mit völliger Bestimmtheit hervorgeht, daß die durch Inhalation erzielte Infektion lediglich auf die direkt in die feinsten Bronchien und in die Alveolen inhalierten Bazillen zurückzuführen ist, wurde doch noch außerdem die in letzter Zeit viel angewendete „biologische Probe" für den Nachweis des schnellen Eintritts der inhalierten Bazillen in die Lunge benutzt. Heymann hat zu diesem Zwecke die Versuchstiere kurze Zeit nach der Inhalation (nach 1 Stunde, 6 Stunden, 12 Stunden, 24 Stunden, 3 und 6 Tagen) getötet und dann die zu einem homogenen Brei verriebenen Organe des Tieres, namentlich die periphersten Teile der Lungenbasis, die Bronchialdrüsen und die Mesenterialdrüsen, je einem oder einigen Meerschweinchen in die Bauchhöhle injiziert. Die Versuche ergaben, daß

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